Місце зустрічі —«Terra Decorum»

 

12 травня вперше в Україні відбудеться спеціалізований аукціон творів декоративно прикладного мистецтва «Terra Decorum». Його організаторами стали власниця галереї «Antique City Gallery» Наталя Кислюк та родина колекціонерів Маркових, що добре відомі читачам «Антиквара» по ряду публікацій в нашому журналі.

На Заході торги, присвячені виключно предметам прикладного мистецтва вже давно увійшли в практику. Провідні аукціонні дома проводять їх ледь не кожного дня, а розпродажі великих приватних зібрань, на кшталт Артура Саклера, Іва Сен-Лорана чи Олександра Попова, засновника відомої паризької галереї «Popoff», стають помітними подіями антикварного ринку, що збирають цілі армії колекціонерів, мистецтвознавців, журналістів. На вітчизняних аукціонах твори прикладного мистецтва (іноді навіть високого рівня) з'являються доволі часто, однак їх доля зазвичай не перевищує 10%, і зовсім зрідка вони фігуруються як топ-лоти.

Ситуація, що склалася, за думкою Наталі Кислюк, зумовлена тим, що на відміну від живопису, ці предмети рідко розглядаються у якості об'єктів колеціонування та інвестування. «Купуючи ту чи іншу річ, більшість людей перш за все розміркову, як вона впишеться в інтер'єр, наскільки буде зручна в користуванні. Набагато менше їх цікавить, хто її створив, чи є вона рідкісною. Влаштовуючи спеціалізований аукціон, ми бажаємо підвищити статус прикладного мистецтва, донести потенційним покупцями думку про те, що колекціонування фарфору, старовинного срібла, скла, бронзи не менш цікаво та престижно, ніж збирання картин та скульптур».

 

«Ми сподіваємося, —продовжує Олександр Марков, — що„Terra Decorum“ допоможе значно розширити коло справжніх поціновувачів та колекціонерів декоративно-прикладного мистецтва. Адже і до живопису років 15 тому у нас найчастіше ставилися як до предмету інтер'єру, а сьогодні в Україні з'явилося чимало серйозних колекціонерів та колекцій, що змагаються з музейними. В минулому році наші колеги створили окремий аукціон творів графіки. ось тепер настав час прикладного мистецтва. В цілому цей процес цілком відповідає традиціям світового антикварного ринку».

В нинішній нестабільній ситуації організація нового аукціону може здатися ризикованою витівкою. Однак і зволікати тут не можна: вітчизняний арт-ринок не дивлячись ні на що розвивається, кожен аукціонний дім намагається знайти свій напрямок діяльності і утвердитися в ньому. Для «Корнерс» - це класика, для «Дуката» - альтернативне мистецтво, для «Золотого перетину» - сontemporary ... Хоче зайняти свою нішу і «Terra Decorum».

У рішенні зосередитися на декоративно-прикладному мистецтві певну роль відіграла і та обставина, що саме цей сегмент ринку, за спостереженнями Антона і Євгена Маркових, практично не постраждав від кризи. Тут не лише не було зафіксовано різкого зниження цін, - навпаки, раз у раз з'являлися повідомлення про сенсаційно дорогих продажах.

Наскільки часто будуть проводитися торги «Terra Decorum», говорити поки рано. Адже формування якісної і різноманітної колекції - справа дуже непроста. Вимагає часу і пошук в Західній Європі і навіть за океаном речей, які мають особливу цінність для української історії та культури. Такі предмети по мірі можливостей організатори будуть представляти на кожних торгах, не виключаючи і перші. Разом з тим, аукціонна колекція не може складатися з одних лише шедеврів і раритетів. Тому в неї ввійшла велика кількість красивих і цілком доступних за цінами речей ХІХ - ХХ ст., здатних стати виразною деталлю інтер'єру або поповнити вже існуючу колекцію. Естімейт лотів коливається від кількох сотень до кількох десятків тисяч доларів. Всього на травневі торги буде виставлено близько 100 творів мистецтва, найстаріші з яких датуються XVIII в.

До категорії раритетів можна віднести англійську фаянсову тарілку середини ХІХ ст., виготовлену спеціально для російського ринку і забезпечену відповідним експортним клеймом. Її дзеркало і борт прикрашають краєвиди Києва; існували також тарілки з видами Москви і Петербурга, але вони зустрічаються не так рідко.

Ще один топ-лот - фаянсовий глечик, зроблений у Городниці в 1856 р. Саме тоді добре відома фабрика фаянсових виробів була викуплена у колишніх власників поміщиком Вацлавом Руліковскім, який взявся модернізувати підприємство. Цей рік у багатьох дослідженнях визначений як рубіжний в історії мануфактури, на якій, крім фаянсу, стали з тих пір випускати і фарфорову продукцію. На сьогоднішній день відомо лише про 11 таких глечиках. Всі вони зберігаються в музейних зібраннях України та Польщі.

Оригінальна настільна лампа Луїса Комфорту Тіффані (1848-1933) представляє колекційний інтерес і в той же час може бути використана за своїм прямим призначенням. На світових аукціонах подібні предмети цінуються дуже високо: естимейт світильників великого американського дизайнера доходять до декількох сотень тисяч доларів, а остаточна вартість нерідко перевищує їх в рази. Нагадаємо, що найбільша в світі колекція виробів Тіффані знаходиться в музеї Метрополітен в Нью-Йорку.

 

Виконана в техніці «суфле» надзвичайно ефектна ваза Еміля Галле (1846-1904) належить до самого плідного періоду творчості художника, коли він брав безпосередню участь у виготовленні спроектованих їм предметів.

Абсолютно унікальна річ, гідна прикрасити будь-який музей, - дерев'яна скульптура «Сатир і німфа» Федота Єфименко, талановитого майстра, що жив у другій половині ХІХ - початку ХХ ст. Продовжуючи справу батька, він заснував у своєму рідному селі біля Диканьки майстерню по виготовленню різьблених іконостасів, скульптурних композицій, меблів і предметів побуту. Поруч з ним трудилися син Прокіп і місцеві парубки, що стали згодом відомими різб'ярами. Для палацу князів Кочубеїв у Санкт-Петербурзі Федотом Єфименко були виконані монументально-декоративні скульптурні композиції, а для їхнього палацу в Диканьці - розкішні меблеві гарнітури, каміни, шафи, статуетки, що відрізнялися різноманітністю стилів і витонченістю. Роботи різьбяра неодноразово експонувалися на промислових і художніх виставках, у тому числі всеросійських, а їх автор був удостоєний срібних і бронзових медалей, похвальних листів і грошових винагород. Ф. Єфименко отримав також популярність як творець скульптурних портретів. Ним, зокрема, був виконаний бюст імператора Олександра ІІІ. Зауважимо, що ще за життя майстра його вироби цінувалися дуже високо. Так, у звіті члена Полтавського сільськогосподарського товариства С. Велецького про губернську виставку 1893 р. повідомляється, що за дамський туалетний столик роботи Федота Єфименко була призначена ціна в 1200 рублів, за шафи для вітальні - 200. Гроші на ті часи величезні навіть для столиці, не кажучи вже про провінцію.

Всі лоти «Terra Decorum» можна буде побачити на передаукціонній виставці, яка відкриється за тиждень до торгів в «Antique City Gallery» за адресою вул. Ірининська, 5/24 (вхід з боку Михайлівського провулка). Сам аукціон пройде там же 12 травня 2012 року.

 

Підготувала Тамара Васильєва

Журнал АНТИКВАР № 4 (62) квітень 2012

Українська

Теги: